Idræt og fritidslivet i Lejre kommune

Af Jesper Fischer

Idræt og fritidslivet i Lejre kommune

I forbindelse med valgmødet i Hvalsø kulturhus holdt jeg nedenstående tale som indledning på god debat omkring især foreningslivet i hele Lejre kommune

Jeg hedder Jesper Fischer og stiller op til kommunalvalget for de konservative i Lejre. Jeg er ikke politiker (endnu) men far, foreningsmand og fodboldfan.
Jeg er helt vild med fodbold og har i de sidste 15 år været aktiv i foreningslivet, primært I og omkring fodboldklubben. Jeg tror at holdsport som fodbold, håndbold og floorball kan give børn og unge en fantastisk udvikling.
Det kammeratskab som udvikles i holdsport, er noget som for mange sikre venskaber for livet og giver børnene vigtige evner til at begå sig I et fællesskab.
Der bliver investeret alt for lidt for fritid og sportslivet i Lejre kommune, og vi har de sidste 15 år ligget langt under landsgennemsnittet for hvad der bruges på dette område. Det er ikke noget som jeg synes, det er dokumenteret af Danmarks statistik. (vis graf)

Jeg er blevet bedt om at kommentere på 5 områder:

Idræts politik
Det bliver spænende at se hvad Lejre Idrætsunion kan tilføre af input på området, når de kommer i gang med deres arbejde.
Vi konservative er glade for at der i lejre er en bred vifte af aktivitets muligheder, men det er desværre ikke alle børn og unge som er aktive. Vi vil arbejde for at etablere mere samarbejde mellem børnehaver/skoler og de lokale foreninger, så børn kan blive introduceret til, og prøve de mange gode foreningstilbud.

Facilitets politik
Der er naturligvis stor forskel på behovene for de enkelte foreninger. Det kan være en vanskelig opgave at starte nye foreninger. Vi skal både udvikle de eksisterende foreningers faciliteter, men samtidig være åbne for nye muligheder og foreninger.
Vores største facilitet er naturen, og her er det utrolig vigtigt at fastholde den adgang som vi er mange der udnytter. Jeg er derfor rigtig glad for at en enig kommunalbestyrelse med Grethe Saabye i spidsen bakker op om at der skal være adgangs for os alle i Bidstrupskoven og at den ikke skal hegnes ind og lukkes af.

Driftsformer
Der skal åbnes for at foreninger som vil påtage sig et ansvar også omkring opgaver som er mere drift end forening også kan få en fordel ud af dette arbejde. Det skal IKKE ende i besparelser som eks på hallerne, hvor der er sparet på driften, mens foreningerne har fået flere driftsopgaver omkring oprydning/rengøring og mangler personale når der opstår tekniske problemer.

Lokal involvering
Det er essentielt at der i foreningerne er ejerskab for driften af foreningen, mens kommunen som udgangspunkt står for driften af faciliteterne. Når der i foreningerne er engement og kompetencer som giver mulighed for at etablere eller forbedre faciliteter, er det vigtigt at disse udnyttes.
Når Hvalsø fodboldklub kan få etableret en kunstgræsbane til ca. halvdelen af hvad kommunen kan gøre det for, så giver det rigtig god mening at inddrage de ildsjæle som på mange områder har en langt større viden end kommunens egne medarbejdere.

Tilskudsordning
Der ydes tilskud efter en fordelingsnøgle hvilket er fint, men de fleste foreninger og især på idrætsområdet er der et stort behov for uddannelse. Der sker en løbende rotation af de frivillige trænere og ledere i takt med at deres egne børn bliver store, og vi skal arbejde for at beholde deres kompetencer i foreningslivet samtidig med at der uddannes nye. Vi skal have etableret et bedre samarbejde imellem klubberne på tværs af hele kommunen og det kan blandt andet ske gennem koordineret fælles træner/lederkurser organiseret af kommunen, men tilbudt til klubberne så der på det personlige plan bliver etableret et netværk.

Jeg vil arbejde hårdt for alle jer frivillige og ikke bare fodboldfolket. Jeg vil lytte til jeres ønsker og frustrationer og gøre alt hvad jeg kan for at sikre at det kæmpe arbejde som I laver, ikke ender i frustrationer.
Tak fordi I har lyttet til mig